FEATURE INVENTORY

feature inventory

NEW ARRIVAL

car-01
22 AUGUST, 2014
FONDUE2007 Bugatti Veyron
car-02
22 AUGUST, 2014
2009 Bugatti Veyron Bleu Centenaire
car-03
22 AUGUST, 2014
1968 TOYOTA 2000GT
car-04
22 AUGUST, 2014
2008 Paagani Zonda F
car-05
22 AUGUST, 2014
Porsche959 Racing

1985 Renault 5 Turbo21985年式 ルノー 5 ターボ2

PRICE SOLD OUT UPDATE: WEDNESDAY,MAY,27,2015 売約済

1985年式 ルノー5 ターボ2
車台番号:VF1822100F0010153

・80年代WRC(世界ラリー選手権)へのノスタルジア
・人気上昇中のグループ4モデル
・新車当時のランニングコンディション

"新車のように綺麗な個体"

当個体は、前オーナーがショールームに飾られていた車両に一目ぼれして購入後、一生乗り続ける覚悟で手入れされ続けてきました。

フロントにはシビエ製のライトが付けられ、往年のラリーシーンを感じさせます。シートがレザーに張り替えられている他、エクステリアの変更箇所もなく、純正色のグロスブラック(Noir 655)の塗装は新車の様な輝きを保っています。

地を這うようにして加速し、コーナーではミズスマシのように転回するゴーカートライクな乗り味は、一度お乗りになると病みつきになるでしょう。

近年のクラシックカー相場の上昇に合わせて、サンクターボの価格も上昇を続けており、とうとう新車価格にまで戻ってきてしまいました。現在のクオリティを維持していただける方の元へ、お届けしたいと考えております。お問い合わせお持ちしております。

"ルノーサンクターボの歴史"

その見た目から、誰がこんなモンスターが誕生すると想像できたでしょうか。ベースとなったノーマルのルノー5(サンク)は1972年に発売。自然吸気の4シリンダーエンジンを搭載した、コンパクトなFF(前輪駆動)車でした。92hpのエンジンと快適な乗り味で、欧州ではベストセラーとなったモデルです。

サンクターボ誕生の背景にはルノーのレースにかける情熱がありました。

1976年、ルノー・エルフのよきサポーターであったJean Terramorsiはレースに勝つための車両の開発を計画します。当時、ルノーは73年のアルピーヌ・ルノーA110以来、レースで勝つことが出来ていなかったため、社内においてもラリーへの復活熱が高まっていたのです。

グループ3への参入を目指し、ディエップのアルピーヌ工場でA310と並行して開発が始まりました。スポーツパフォーマンスを高めるため、エンジンとトランスミッションはそっくりシートの後部へ移動され、エンジンミッドシップの後輪駆動へと“進化”しました。そのために、リアのシャーシを大幅に強化しています。

縦置きされたエンジンは、ギャレット製のT3ターボチャージャーで過給され、6000回転で160馬力を発生するにいたりました。リアに置かれたエンジンとラジエーターの冷却のためにより大きな空気の侵入口が必要となったことと、大型化したリア駆動輪のため、リアフェンダーは特徴的なブリスターフェンダーとなります。

サスペンションはダブルウィッシュボーン式を採用。リアにはアルピーヌ・ルノーA310で定評のあるコイルスプリングを搭載しました。

装備重量はわずか970kgに抑えられており、0-60mph加速は7.1秒、最高時速は125mph(約200kmh)を達成したのです。

2シーターのミドシップスポーツカーへと変身したサンクターボは、1980年に発表されるとすぐにホモロゲーション取得の最低生産台数である400台を達成。83年までに、およそ1300台が生産されました。83年からは、普及版のサンクターボ2となり、86年に生産終了されるまでの間に5007台が生産されました。当社の85年式ターボ2は192台のみが生産されており、当時の新車価格は120,000フラン(約1600万円)でした。

ターボ1と呼ばれるようになった初期型サンクターボと同ターボ2の違いは、一部のボディ材がアルミニウムからスチールになったことと、色の選択やオプションがより幅広くなったことがありますが、一番の違いは内装のインパネ周りの変更で、ターボ1では計器類が左右対称に配置されたユニークなデザインであったものがよりシンプルなものへと変更されています。

グループ3の参入を目指して開発の始まったサンクターボですが、開発が進むにつれ、グループ4車両へ変更されることになりました。

ラリー選手権では1981年のモンテカルロラリーから86年のポルトガルラリーにかけて、四勝を積み重ねました。様々な種類のラリー仕様サンクターボが送り出されましたが、中でも多くの人の印象に強く残っているのは、1986年のサンク・マキシ・ターボではないでしょうか。1.5リッターのターボ化されたエンジンは345馬力を発生し、ぬかるんだ地や砂利道を危うくも力強く走っていく姿は、80年代ラリーを象徴するシーンだったといって過言ではありません。

サンクターボが残した戦歴はグループ4、グループB共にあわせても素晴らしいものでしたが、レースでの活躍を誰よりも望んだであろうJean Terramorsiは76年に亡くなっており、サンクターボがライバルたちと凌ぎを削る素晴らしい光景を見ることは叶わなかったのです。

サンクターボのコンセプトは、後に、クリオV6ルノースポールへと受け継がれていきます。

1985 Renault 5 Turbo 2
Chassis No: VF1822100F0010153

- Nostalgia for 80s WRC (World Rally Championship)
- Group 4 model that is getting popular
- Keep same running condition as new car of at that time

“The beautiful car like a new car”

The previous owner was in love at the first sight of seeing this car exhibited in the showroom. After purchased, this car has been taken care of very nicely because he decides to own forever.

Front mask is fitted with Cibie light and this makes us feel the former rally scene. The seat was reupholstered in leather, the exterior was not changed and genuine gloss black (Noir 655) paint keeps shine like a new car.

You would be addicted to riding this car once you drive it accelerates so as to crawl the ground and goes like Go-kart in the corner.

As classic car market is rising up recent years, the price of Cinq Turbo continues to be up. Finally, the price has returned to the price when new. We would like to sell it to the customer who could keep the current quality. We are looking forward to your inquiry.

“The history of Renault Cinq Turbo”

Who could have imagined that such a monster was released from its appearance? The normal Renault 5 (Cinq) was released in 1972. It was the FF (Front Wheel Drive) compact car that mounted naturally aspirated 4 cylinder engine. An engine is 92hp and it is a comfortable ride. So it is the model that became a best-seller in Europe.

Renault had the passion for a race in the background of Sanc Turbo release.

In 1976, Jean Terramorsi who was a good supporter of Renault Elf planned the development of the car that was able to win a race. At that time, Renault could not have won the race since 73s Alpine Renault A110, so resurrection heat to rally had been growing in the company.

To aim to join in Group 3, the development began at Alpine factory in Dieppe in parallel with A310. To improve sports performance, same engine and transmission were transferred to the rear seat and it was evolved as RWD of the mid-ship engine. Rear chassis was reinforced highly for that.


Engine placed vertically is supercharged by Garrett T3 Turbocharger. It produced 160hp at 6000 revs/min. Big air intake was needed to cool the rear-mounted engine and radiator. Rear fender became characteristic blister fender for the enlarged rear wheel.

Double wishbone suspension was adopted. Rear mounted coil spring was developed in Alpine Renault A310.


Curb weight is only 970kg. 0-60mph is 7.1 seconds. The maximum speed reached 125mph (about 200kmh).

Soon after Cinq Turbo was announced in 1980 as a 2-seater mid-ship sports car, the production reached 400 that was the minimum production number of acquiring homologation. Until 1983, about 1300 cars were produced. From 1983, it became Sanc Turbo2, popular edition. 5007 cars were produced by the time it finished the line in 1986. Our 1985 Turbo 2 was only 192 ever produced and the price of at that time was 120,000 franc (about 16 million Yen).


The difference between Turbo1 and Turbo 2 is that some parts of the body were changed from aluminum into steel. And also more colors and options were available. But the most characteristic difference is interior instrument panel. Meters were a unique design which was arranged symmetrically. But it was changed to simpler.

Cinq Turbo was developed as Group 3 car, but as the development progressed, it was changed into the Group 4 car.

In Rally championship, it racked up 4 victories from Monte Carlo in 1981 to Portugal Rally in 1986. Various kinds of Cinq Turbo for Rally were produced, but the most impressive one for the Rally fans at that time was supposed to be Cinq Maxi Turbo in 1986. 1.5L turbo-charged engine produces 345hp. It's not too much to say that the scene of the car strongly goes on the muddy or gravel roads was the symbol of 80s Rally.

Race history of Cinq Turbo was brilliant in both Group4 and Group B. However, Jean Terramorsi who would hope to see the flourish of Cinq Turbo most passed away in 1976. His dream of watching the scene CinqTurbo fight against rivals fiercely never came true.

The concept of Sanc Turbo was taken over by Clio V6 Renault Sport later.