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Porsche959 Racing

1975 Ferrari 365 GT/4 BB1975年式 フェラーリ 365 GT/4 BB

PRICE SOLD OUT UPDATE: WEDNESDAY,MAY,27,2015 売約済

1975年式 フェラーリ 365 GT/4 BB
車台番号:FERRARIF102AB18443

・日本国内ワンオーナー
・前オーナー約19年間所有車両
・純正オリジナルデイトナシートの後期型

“内外装、機関、ともにミントコンディション"

当個体は後期型となる365 GT/4 BBで、オリジナルに忠実なコンディションをよく保っています。

走行距離は、わずかに22,700km。コンディションの素晴らしさは現車を見て頂ければすぐにご理解いただけることでしょう。

イタリアでリペイントされた外装は非常に艶やかで、人気の“フェラーリ・レッド”がベルリネッタボクサーのグラマラスな肢体によく映えています。

内装に目を向けてみれば、まるで時代の経過を忘れてしまったかのように黒々としたレザーが車内を美しく覆っており、純正デイトナシートに至っては過去のオーナー歴が想像つかないほどに使用感がありません。

前オーナー様は、1996年9月にご購入され、約19年間に渡ってとても大切に保守・管理されていました。保管環境にも大変気を遣っておられたようで、もちろん屋内車庫にて保管されていましたが、紫外線の影響まで考慮され、ボディーカバーまでかけておられたほどです。

整備は、クラシックフェラーリの取扱いで有名な国内ショップの熟練したメカニックに一貫して委託されていました。キャブレーターの調整ひとつをとっても、メカニックの腕の良さを知ることができることでしょう。

現在は社外のマフラーが装着されています。もちろん、左右三本計六本出しの貴重な純正マフラーも一緒にお届けします。オリジナル度の高い365BBは、今後、ヴィンテージ・フェラーリの新たな注目株として、ますます人気を集めることでしょう。

“フェラーリ365GT4BBの歴史"

60年代後半、フェラーリのフラッグシップとして君臨していたのはフロント・エンジン後輪駆動方式の365GTB/4”デイトナ”でした。ところが、隣町で興った新勢力のランボルギーニが、ミウラ、そしてカウンタックというミッドシップモデルを立て続けにリリースしたことを受け、フィアットの影響が強まったフェラーリもミッドシップスーパーカーの企画を急ぐことになります。

1971年のトリノショー、ピニンファリーナのブースにおいて、そのプロトタイプが”フェラーリBB”として公開されました。

トリノ・ショーでのデビュー後、この新たなフラッグシップモデルが生産ラインへと辿りつくまでに、それからさらに2年の月日を要することになります。それほど長い開発期間を必要としたのは、折からの不況で混迷さを増す世界経済の不安定な状況と、フィアット傘下となって混乱したマネージメント、さらにはこれまでフェラーリが送り出してきた12気筒の市販モデルとは全く異なるコンセプトであったためだと考えられます。

さらに、365GTB/4“デイトナ"の販売がいまだ好調を維持していたことも、開発を急がなかったひとつの要因でした。フェラーリは、BBという従来モデルとはまったく異なる路線の急進的なフラッグシップモデルに顧客がどう反応するのか、それを見極めてから生産体制を整えようと考えたのかもしれません。

1973年末になってフェラーリはようやく、4390ccの12気筒エンジンをミッドに搭載した365GT4BBを顧客のもとへと送り出しました。BBとはBerlinetta Boxerベルリネッタボクサーの略で、「水平対向エンジン」を意味するボクサーと、イタリア語で「2ドアクーペ」を意味するベルリネッタの頭文字を合わせたもの。フェラーリの慣例に従って、後に続く365は1気筒あたりの排気量約365ccを、GTはグランツーリズモを、そして4はカムシャフトの数を表していました。ただし、実際のエンジン形式は水平対向ではなく、180°のV型というべきものです。当時のフェラーリF1である、312シリーズとの共通性も見受けられます。

乗員にとっても快適なクルマであることが、モダン・フェラーリの始祖と言われる所以でしょう。エアコン、ラジオ、電動ウィンドーなどが標準装備とされました。

365GT4BBは、1973年から1976年にかけて生産されました。折からのオイルショックに端を発する景気後退にもかかわらず、比較的好調なセールスを維持し、387台が作られました。もっとも、この数字は現代のスペチアーレ級に少ないもので、その事実がそのまま、365GT4BBの希少性を物語っています。事実、サブフレームのディテールなどを見れば、量産性を考慮したというより、少量生産のスペチアーレ的に造ったと思われる点も多々ありました。

その後、1976年の排気ガス規制強化によるパワーダウンや、生産性の向上及びコストダウンによる重量増をリカバーする為に、排気量を4942ccへと拡大した512BBへと進化をはたします。最高出力は365GT4/BB時代の380馬力から360馬力へと低下し、より一層扱いやすいGT的な車両へと路線を変更。その後の512BBi、そしてテスタロッサへと発展していくことになります。

フェラーリの量販ロードカーとして初めて、12気筒エンジンをミッドに搭載したモデルがBBシリーズで、基本的なメカニズムはその後のテスタロッサ系(512TR、F512Mを含む)まで踏襲されています。しかしながら、フェラーリの量産モデルにおいて、12気筒エンジンをミッドに配置したのは、このBB系シャシーを持つシリーズが生産されたわずか20年間だけのことでした。フェラーリのV12搭載2シーターフラッグシップは、その後、デイトナ時代と同じFRモデルへと原点回帰を果たすのです。

今後、BB系およびテスタロッサ系の価値は、ますます高くなっていくことでしょう。

1975 Ferrari 365 GT/4 BB
Chassis No. FERRARIF102AB18443

- One owner within Japan
- A previous owner kept the car for about 19 years.
- Late type of genuine original Daytona seat

“Appearance and functions are in mint conditioned"

This example is the latter model of 365 GT/4 BB that keeps as well condition as the original.
Odometer shows only 22,700km. Once you see the vehicle in person, it is clear how great of the condition thereof.

The exterior paint, redone in Italy, is still shiny and beautiful. The most popular “Ferrari Red” truly compliments the glamorous body of Berlinetta Boxer very well.

Gorgeous black leather upholstered in the interior and there is barely a hint of usage from the previous owner.

The previous owner kept the vehicle under the greatest care for 19 years since its purchase in September of 1996. The care was stored inside a garage with a body cover in order to avoid any damage from the UV exposure.

The maintenance was conducted by a shop specializes in Classic Ferrari. By seeing the carburetor adjustment, you will be able to tell how skillful the mechanics were.

Currently, outsourced exhaust is equipped, but a genuine 6-pipe exhaust will be accompanied up on the purchase. A highly-original 365BB will be the center of attention as the rising star of vintage Ferraris.

“History of Ferrari 365GT4BB”

365GTB/4 Daytona, front engine and rear-wheel drive, was very dominant as Ferrari flagship model in the late 1960s.

However, Ferrari was urged to plan mid-ship super sports car after Lamborghini, a rival and rising new, released two mid-ship models: Miura and Countach. In 1971, a prototype of Ferrari BB was unveiled at the booth of Pininfarina S.p.A. in Torino Show.

It took 2 years for the new flagship model to be produced after being unveiled at the Torino Show.
The reasons for the lengthy development period are instable economy in the world due to recession and poor management which caused confusions because Ferrari was subordinate to FIAT. On top of that, the concept of vehicle was totally different from the previous models with V12.

Moreover, the sales of 365GTB/4 Daytona were in good shape so they were not in hurry to develop.
Perhaps Ferrari was studying how customers might react to the flagship model, BB, that has completely different taste and plan production strategy well in advance.

At the end of 1973, Ferrari finally sold 365GT4BB with 4390cc V12 engine to a client. BB stands for combination of Berlinetta and Boxer: Berlinetta means 2-door coupe in Italian and Boxer means “Flat engine”.
“365” stands for 365cc displacement per cylinder and “GT” stands for Grand Turismo and “4” stands for the number of camshafts. But, the engine style is actually not flat and it is 180 degreed V-shaped style.

This vehicle is equipped with A/C, radio, and power windows to provide comfort to a passenger.

365GT4BB was produced from 1973 to 1981. In spite of economic deflation due to oil shock, sales of the model remain profitable and 387 cars were produced. The production volume is actually very low compare to modern Speciale class and that is what makes BB rare.

Later on, displacement was expanded to 4942cc as BB made its evolution to 512BB in order to compensate for increased body weight due to improve productivity and budget cut, and decreased power due to stricter regulation of emission in 1976.

The maximum horsepower was decreased from 380hp to 360hp at the time of 365GT4/BB and the model was changed to a vehicle easier to handle and GT like. Then it transformed into 512BBi and to Testarossa.

BB series were the first selling road car with mid-mount V12 engine and the Testarossa series (512TR and F512M) are following the basic mechanisms of BB series. However, the mechanisms of engine lasted only 20 years of production of models with chassis of BB series. Afterwards, two-seat flagship with V12 engine has returned to the original point: FR model which was seen in the time of Daytona.

The values of BB series and Testarossa will continue to increase over the time.