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Porsche959 Racing

1984 Ferrari 288 GTO Evoluzione1984年式 フェラーリ 288 GTO Evoluzione

PRICE - For the absolute best offer UPDATE: THURSDAY,APRIL,30,2015 販売中

1984年式 フェラーリ 288GTO Evoluzione
車体番号:ZFFPX16X0G0070167

・Evoluzioneとして生産された実質の第1号車
・現存する唯一のF114CRエンジンを搭載
・5台のなかで唯一、公道走行可能
・ミケロットでフルレストレーション


”里帰りしてフルレストレーションを受けた#70167”

当社が保有する288GTOエヴォルツィオーネ(#70167)のエンジンカウルを開けると、そこに鎮座するのは、現存する唯一のCRユニットです。それは、この個体がフェラーリによって実際にロードテストに供されていたことを物語っており、5台生産された288GTOエボリューションのなかで唯一、公道走行が可能な仕様となっています。

#70167は、288GTOベースに仕立てられた最初の1台(#50253=後の#70887)を除けば、はじめからエボリューションとして生まれた実質的な1号車であり、歴史証言の先頭に立つ個体と言えます。その他4台は、CR2を積んだ#70887や、フェラーリミュージアムに保管されている#70250を含めて、288GTOのノーマルエンジンであるF114Bに換装されたうえで、コレクターの手に渡った可能性が高いようです(#70888 & #70889)。

本車両は世界的に有名なフランスのピエール・バルディノン・コレクションからアートスポーツへと売却され、日本のある著名コレクターが所有していました。その後当社に売却されたのちパドバのミケロットへと里帰りし、徹底的なレストレーションを受け、ほとんど新車のようなコンディションとなって帰国した個体です。今なお、製作に携わったスペシャルなフェラーリ(F40や333SPなど)のパーツならほぼ全て揃えることが可能という、それはミケロットでしかできない完璧なフルレストレーションでした。


“跳ね馬史のターニングポイント”

今なお世界中のフェラリスタから絶大な支持を受ける”F40”。そして、わずか272台という生産台数と歴史的にみてこれ以上ない名を与えられたフェラーリ(288)GTO。
グループBコンペティションへの参戦を目論んで企画された288GTOの進化版がF40で、そしてこの2台の架け橋となったのがGTOエボルツィオーネです。

288GTOをベースに生み出され、F40に限りなく近づいた開発車両。それは時代の生き証人であり、その前後に存在したGTOとF40の偉大さゆえに、ある意味ではそれら以上に偉大な存在として今後、フェラーリ史のロードカーとコンペティションの両方において、その名を刻み込むことになるでしょう。

GTOのデビュー直前、その後の運命を握る1台のプロトタイプ・レーシングカーが誕生しました。パドバのミケロットによって製作された308GT/Mです。308GTBシリーズベースのグループ4マシンで、このクルマによってミケロットは一躍、フェラーリのレース活動を担うスぺシャリストとして知られるようになりました。F1以外のレース活動にもはや興味示さなくなったフェラーリのワークスチームに代わる存在として、ミケロットは頭角を表したのです。

彼らがグループBカテゴリーに向けた試作プロジェクトを通じて生みだしたのが、308GTBクワトロバルボーレ用V8エンジンF105Aを縦置きに搭載したレーシングカー、308GT/Mで、84年に披露されています。

その一方、80年代の初めにおいてフェラーリは、パフォーマンスの面で明らかに時代遅れとなりつつある現行ラインアップ(308系とBB系)の代わりとなる高性能モデルの開発を急いでいました。ニコラ・マテラッツィによって進められていたこのハイパーカープロジェクトが、その後の288GTOへと発展していくことになります。

奇しくもミケロットの308GT/Mと同じ84年に、288GTOがワールドプレミアされました。結果的にグループB競技活動の行き場を失い、名ばかりのホモロゲーションモデルとなったGTOは2年間に渡って272台が生産されましたが、ミッドに縦置きされたF114Bユニットのポテンシャルは非常に高く、より高性能なマシンの開発が可能と判断されたため、GTOエボに生産への道が開けることになります。

GTOエボの開発は、その時点ではまだレース参戦という一縷の望みもあったため、当時”GTレースのフェラーリ外部部隊”として認められつつあったミケロットとの共同プロジェクトになりました。プロジェクトがスタートしたのは1986年のことです。

GTOに続いて、エンツォから開発の全権委任を得たマテラッツィは、F114Bエンジンの可能性をさらに追求したスペシャルユニットを試作するに至ります。それがF114Cであり、530psを発するF114CRと、よりハイチューンで650psを発するF114CR2(CK)の2種類が開発されました。そして、CRが後のF40ロードカーエンジン、CR2がF40コンペティションのベースエンジンとして進化していくことになります。

フェラーリの転換期を彩った2台の跳ね馬、GTOとF40。GTOは70年代のスーパーカー時代のフェラーリ、すなわちフィオラヴァンティスタイルの集大成であり、そして、その進化版であるF40こそは現代に繋がるスーパースポーツの元祖でした。だからこそ、その二台の架け橋となった288GTOエボルツィオーネは、跳ね馬史においてエポックメイキングな存在と言っていいでしょう。

開発テスト車両であったため、その生産台数は、わずかに5台と言われています。

1984 Ferrari 288GTO Evoluzione
Chassis number: ZFFPX16X0G0070167
 
・The first Evoluzione ever to roll out of the factory
・Powered by the only F114CR unit in existence
・The only street-legal example of the five
・Perfectly restored at Michelotto
 
 
“#70167 perfectly restored at its birthplace”
 
The Ferrari 288GTO Evoluzione introduced here is given the chassis number 70167 and powered by the only CR unit in existence. What this means is that #70167 was tested on public roads and is the only street-legal individual of the five 288GTO Evoluziones ever produced.
 
Aside from the #70887 car that was converted from the stock 288GTO (#50253), this #70167 was practically the first genuine Evoluzione constructed from scratch and has established its own spot in the history of legendary Ferraris. Except for #70250 exhibited at Ferrari Museum Maranello, it is very likely that the other three (#70887, #70888 and #70889) have been obtained by private hands. We are also told that #70887 is powered by the CR2 unit while #70250, #70888 and #70889 carry the F114B that is a standard 288 GTO power plant.
 
This example was sold by Pierre Bardinon collection, renowned worldwide for its array of monumental Ferraris, to Art Sports before a well-known Japanese enthusiast acquired it. After we made the acquisition, it was then sent back to Michelotto factory, where the car received a meticulous, nut-and-bolt restoration in order to get it back to new-car-like condition. It was a perfectly-carried-out restoration no one else could have given but Michelotto, who is still capable of providing almost every part of the special vehicles (F40 siblings, 333SP, etc.) that it took part in giving birth to.
 
 
“The prancing horse at the point of complete turnaround“
 
The Ferrari F40 still commands respect from Ferrari enthusiasts all over the world while the 288GTO remains one of the most sought-after model with its low volume of production at 272 and historic GTO signature. The 288GTO, targeted at Group B competition, ultimately evolved into the F40, but before the transformation, there was the 288GTO Evoluzione that played an important role as a link between the two.
 
The Evoluzione was a development vehicle that was based upon the 288GTO and paved the way for F40. Though there are a number of street-legal and competition Ferraris that are historically significant, the 288GTO Evoluzione will certainly be remembered as one that served a short-lived, but vital duty between the 288GTO and F40, two of the greatest Ferraris of all-time.
 
Right before the 288GTO was born, Michelotto gave birth to the 308GT/M, a prototype race car that totally changed the destiny of the company for good. It was a Group 4 racer based on the 308GTB which helped put the name “Michelotto” on the map as a racing Ferrari specialist. As Ferrari factory team lost interest in races outside the F1 circus, Michelotto started getting more deeply involved in race activities on their behalf.
 
In preparation of prototype racers for Group B category, Michelotto came up with the 308GT/M in 1984 with the longitudinally-mounted F105A unit that was originally designed for the 308GTB Quattro Valvole.
 
On the other hand, Ferrari in the early 80's was in desperate need for a new high-performance model to replace the current lineup (including 308s and Berlinetta Boxers) that was falling behind the rivals in performance. The project led by Nicola Materazzi to develop a new hyper car would eventually result in the introduction of the 288GTO.
 
In 1984, the same year the Michelotto's 308GT/M debuted, the Ferrari 288GTO was premiered worldwide. While Ferrari ended up with 272 examples in two years of production even though the GTO lost its opportunity to compete in the Group B category, Ferrari decided to develop the GTO Evoluzione after it found out the F114B unit had a lot of room left for improvement in order to create a more extreme sibling.
 
Since there still was a slim possibility left for the GTO to be able to compete in races at the time of development in 1986, the Evo. was going to be a joint project between Ferrari factory and Michelotto, who was getting recognized as a semi-factory Ferrari team. 
 
Materazzi, who was in charge of developing the GTO, was again named the chief engineer by Enzo Ferrari for the creation of the Evo. and came up with two variations of prototype power plants by exploiting the performance envelope of the F114B. The mild of the two was the F114CR which produced “modest” 530ps and eventually powered the F40 in a few years. On the other hand, the F114CR2(CK) was more drastically upgraded to produce 650ps and found its place in the engine compartment of the F40 Competizione.
 
The significance of the 288GTO and F40 in Ferrari history will never be surpassed. The GTO is the final and complete form of “Fioravanti Ferrari” that concluded the era of old-fashioned supercars starting in the 70's while the F40 kicked off the new age of super sports that still remains mainstream today. Widely recognized as the link between the two, this epoch-making 288GTO Evoluzione will certainly have its place in Ferrari history.
 
Ferrari ended up producing five examples of this highly sought-after prototype.