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Porsche959 Racing

1973 Nissan Fairlady 240ZG1973年式 日産 フェアレディ 240ZG

SOLD OUT UPDATE: TUESDAY,JANUARY,12,2016 終了

車台番号:HS30-102075

・L28換装、3.1Lにスープアップ
・ツインターボで600馬力以上
・自社工場にてオールペイント

“妥協なきこだわりのツインターボ240ZG”

S30型のフラッグシップであった240ZGをベースに、そのオリジナルスタイルの雰囲気をよく残しながらも、徹底的な改造が施された個体です。

その改造内容を検証するにつけ、とてつもない走行性能を獲得することに対して、一切の妥協がなかったことがわかるというものです。ルックスこそ国産クラシックスポーツそのものですが、20年以上も進んだスペックを実現していると言っていいでしょう。

エンジンはL28型に乗せ替えられ、排気量を3.1Lにスープアップ。HKSワンオフ製作のギャレットによるツインターボ(ウェイストゲート付)によって過給します。
L28とターボの組み合わせと言えば、日本国内で販売されることがなかったため「幻のZ」と呼ばれるダットサン280ZXターボが存在しましたが、その最高馬力は欧州仕様でたかだか200PS程度でした。当時、280ZXターボは次世代のフラッグシップモデルの先駆であると評価されていましたが、当個体はその性能を軽々と超えてみせたのです。

そのクラシックな見た目からはまるで想像できない驚異的なエンジンパワー、600から800馬力仕様を実現しており、アクセルを全開にする勇気さえあれば、その数字に近い強力な馬力を発生することでしょう。

ターボ化に合わせてオイルクーラー付アルミラジエーター、燃料制御にHKSのF-CON V Proを装備。S130型用トランスミッションを搭載していますが、その中身はノーマルとは異なったものになっており、LSDが追加されています。OS技研製ツインプレートクラッチに換装されているほか、マフラーはワンオフで製作されました。

サスペンションは前後とも車高調整式です。R32スカイラインGT-R用ブレーキが移植されており、4輪ディスクブレーキとなっています。ホイールはスピードスター製。
バッテリーはエンジンルームからリアトランクへと移設され、前後重量バランスを改善しています。
車内には4点留めロールケージがインストールされました。以前はフロントまで伸びた6点留めでしたが、現在その部分のみ外しています。

計器類は全てオートメーター製に換装されており、グローブボックス内には追加メーター(ブースト計・油圧計・排気温計)が収まっています。

この速さをもって従来のヘッドライト光量では暗すぎるといわざるをえません。安全を第一に考え、レイブリックのHIDへ変更しています。

入庫後、自社工場にて、エンジンを降ろしたうえでの全塗装を実施。もとより綺麗な個体でしたが、弊社も名車に対して妥協のない対応をしました。シートも新品バケットに交換済み。足回りでは、ウレタンブッシュも新品に交換済みとなっています。

セルを回せば、鋭い排気音が地面を叩きつけ、アクセルを踏めばウェイストゲートの音と共に強力な馬力を発生させます。大変調子が良い個体です。

“フェアレディの歴史”

フェアレディの名前は、1960年に登場したフェアレデー1200にまでさかのぼることができます。その名は「マイ・フェア・レディ」というブロードウェイのミュージカルに由来し、当時の川又克二社長が自ら名づけました。

ダットサンからニッサンへと商品ブランドが変わり、初代ニッサン・フェアレディZとして発売されたのが、S30型です。このモデルの誕生に大きくかかわったのが片山豊(当時の米国日産社長)と、北米市場でのスポーツカーへのニーズでした。ライバルとされたのはジャガー・Eタイプ。

北米マーケットでは70年にダットサン240Zとして発表されました。ボディは軽量で、車重は僅か1トン程。足回りも前後ともにストラット・サスペンション、独立懸架を採用し、SOHCのL型・水冷直列6気筒エンジンを搭載した、「欧州車の後追い」と簡単には片付けられない本物のスポーツカーとして受け入れられました。海外仕様はその後、260Z、280Zへと進化します。

日本仕様となるニッサン・フェアレディZは69年にデビュー。当初はL20とS20という異なる二種類の2リッター6気筒エンジンを積んでいましたが、71年になって、海外向けと同じ2.4リッターエンジンを搭載した240Zの販売を開始します。最上級グレードとして240ZGも用意され、FRP製のGノーズ(正式名をエアロダイナノーズといいました)や、ヘッドランプカバー、オーバーフェンダーを追加で装備していました。

S30型と呼ばれる初代フェアレディZは、1978年まで生産され、S130型へとバトンタッチすることになります。

- 3.1 liter in-line 6 based on renowned L28 engine
- More than 600 twin-turbocharged horsepower
- Beautifully refinished at our in-house factory

“Twin-turbocharged 240ZG with no compromise”

This vehicle undergone major modifications without losing a trace of the original style; the modification was done based on 240ZG which was a flagship of S30.

Taking a close look at all the modifications made to this vehicle, it is obvious that there was not a point of compromise in the process of obtaining the ultra-high performance. As opposed to its Japanese-classic sports car appearance, the performance is well over 20 years ahead of the look.

The type L28 engine replaced the original L24 unit and was enlarged to 3.1-liter. It was then turbocharged by two special made HKS/Garrett turbines with a waste gate. The turbocharged L28 unit was also found in the Datsun 280ZX Turbo, regarded exceptionally rare because it was produced exclusively for foreign markets.

Though the 280ZX Turbo, producing about 200ps with European version, was speculated to be an ancestor to the next-generation flagship; this example had easily go passed in performance.

While it is hard to imagine from its classic appearance, the car is said to produce between 600 to 800 ps. Even though we have not yet scaled the power of the car, it is no exaggeration that the real engine performance is not so far off the claim. That is, if one has a nerve to floor the gas pedal.

Upon installing the turbochargers, the engine was equipped with an oil-cooler-attached aluminum radiator and HKS F-CON V PRO fuel control unit. While the transmission case is that of the type S130, what is inside is now dramatically different with Limited Slip Differential attached. The dual-plate clutch by OS Giken fills in for the standard piece and the one-of-a-kind exhaust was also retrofitted.

The front and rear suspensions are height-adjustable. The brake system transplanted from the type R32 Skyline GT-R is peaking through the aluminum wheels by Speed Star.

In order to improve the front and rear weight distribution, the front-mounted battery was relocated to the rear trunk room. Though the car used to be fitted with 6-point full roll cages, it now carries a 4-point unit because the front part was taken off for better accessibility.

The meters and gauges were replaced with the ones by Auto Meter. The glovebox is occupied with the add-on meters indicating boost, oil-pressure, and exhaust temperature.

The standard headlights are totally inadequate for its extraordinary performance, so they were also replaced with much brighter Raybrig HID units for the purpose of insuring safety.

As a result of the perfect repaint done with the engine removed at our in-house body factory, this 240ZG surpassed the great conditions it was already in. Other notable modifications include brand new bucket seats and urethane bushings around underbody.

Once the engine is fired up, the exhaust puts out ferocious sound and when pressed hard, the power unit produces pavement-ripping thrust with a powerful scream from the waste gate. A superbly-conditioned example for anyone looking for a super-performance automobile with a deceptive classic look.

“The History of Fairlady”

The headstream of the name, Fairlady goes back to Fairlady 1200 introduced in 1960.
The name was derived from Broadway musical, My Fair Lady. Katsuji Kawamata who was the president at that time named it by himself.

When the brand was changed from Datsun to Nissan, S30 was introduced as the Nissan's first generation's Fairlady Z. There were two reasons why the car was born; Yutaka Katayama (the president of Nissan USA then) and the needs for sports cars in North America. They developed the vehicle while setting Jaguar E-type as their rival.

In North America, it was introduced as Datsun 240Z in 1970. The body was light, and the weight was only 1 ton.
The suspensions are equipped with strut suspension for both front and rear and independent suspension. Engine was L-shaped SOHC water-cooled in-line six. As a result, the vehicle was recognized as the true sports car rather than as a car that is an imitation of European cars.
The overseas version was evolved as 260Z, and then to 280Z.

Nissan Fairlady Z made its debut in Japan in 1969. Initially, there were two variations of 2-liter six engine called L20 and S20. 240Z mounted with 2.4-liter engine, same specification for overseas, was finally introduced in 1971. 240ZG was available as superlative grade; equipped with FRP G-Nose (precisely, Aero-Dyna Nose), headlamp cover and over fenders in addition.

The first generation's Fairlady Z called S30 was produced until 1978, and taken over to S130.