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Porsche959 Racing

1957 Mercedes-Benz 190SL1957年式 メルセデス・ベンツ 190SL

SOLD OUT UPDATE: THURSDAY,SEPTEMBER,10,2015 終了

車台番号:1210427501560
エンジン番号:7501590

・クラシックメルセデスの代表作
・フルレストレーション済み
・クラシックカーラリー参戦に最適

“人気ラリー参戦に最適な一台”

ソリッドブラックの外装に、ブラウンのソフトトップ、そしてアイボリーホワイトの内装という非常にシックなコーディネーションの個体です。内外装フルレストレーション済みで、まるで新車のような雰囲気に仕上がっています。現車をみられた方は皆さん一様に、大変驚かれます。

ソリッドブラック塗装のコンディションがすばらしく、拭き傷やワックス傷などは皆無で、とても黒々としています。もちろん、ボディ同色のホイールキャップも新品のように輝いており、ホワイトリボンタイヤの存在感もいっそう増しています。

中へと乗り込んでみれば、メッキパーツがふんだんに使われていることに、目を奪われることでしょう。当時のメッキパーツの上品な輝きのなかには、50年代という自動車がたいへん贅沢だった時代の高級感が潜んでいるかのようです。今の時代では決して見ることのできない輝きと言えるでしょう。

300SLをも彷彿とさせるウッドパネルもまた、美麗なオリジナル物で、純正のベッカー製ラジオも装備されています。

昔ながらに大口径のステアリングホイールは、二重構造のセンターハブに支えられています。ルームミラーもダッシュボードの上に載っているなど、今となっては珍しい趣向もまた、クラシックカーならでは、の味わいです。

幌もまた大変美しいコンディションで、使用感がありません。オープンにしてみれば、小気味よいエンジン音を味わいながら、気持ちのいいオープンエアドライブをお楽しみ頂けることでしょう。

扱いやすい2リッターエンジンは信頼性も高く、人気のクラシックカーラリーにこのまま参戦されても、さほど苦労されることなく、楽しんでいただけることでしょう。もちろん、コンディションの素晴らしさが、人目を奪うことも間違いありません。なにしろ、コレクションカーとしても、最適な個体なのですから。

クラシックカー相場の上昇は190SLにおいても例外でなく、以前と比較しましても、およそ三倍にまで上昇して参りました。極上コンディションの190SLを手に入れる機会も、これから益々少なくなることでしょう。お問い合わせお待ちしております。

“メルセデス・ベンツ 190SLの歴史”

1956年2月6日、190SLはニューヨークモーターショーにて、300SLガルウィングの隣に並んで発表されました。190はエンジン排気量、1897ccから名付けられたもので、SLは"Sports Lightweight"を意味します。

ショー展示がいみじくも物語っていたように、190SLが生まれるきっかけとなったのは、名車300SLの誕生でした。300SL誕生の背景には当時のモーターファンのレースへの思い、それもル・マン優勝のポテンシャルをもつロードカーが欲しいという贅沢な願望がありました。そんな欲望を実際に実現したのが、第二次大戦後も成長を続けたアメリカの巨大なマーケットと、一人の伝説的なカーインポーター、マックス・ホフマンでした。

ホフマンはニューヨークのパークアベニューに自らのショールームを持っていたほか、全米にフランチャイズを展開。北米市場で多くのヨーロッパ車を販売した実績のある男でした。メルセデスベンツにラグジュアリーカーとしてのプレミア性をもたせるという手法に成功しただけでなく、自身が販売したブランドの車両開発コンセプトに関わることのできる地位にまで登り詰めていたのです。

ホフマンがきっかけとなって生まれた名車は、枚挙に暇がありません。なかでも有名なのはポルシェスピードスター、アルファロメオジュリエッタスパイダー、BMW 507などでしたが、彼の功績を最も象徴する存在が、20世紀最高の名車300SLの誕生です。

300SLR のレースにおける成功もあって、ホフマンは、アメリカ市場なら公道版300SLR が最低でも1000台は売れるだろう、とダイムラー側に持ち掛けます。そして、そのイメージをそのままに、より小さくより安価なロードスターモデルの開発も提案していたのです。それが後の190SLへと発展することになりました。

300SLとは違って、190SLにはレースを意識したような設計はなく、気軽に快適なドライビングを楽しめる安価なツアラーとして企画されました。アメリカ市場における価格は、300SLの7,460ドルに対して半分強の3,998ドルであったことが、そのことをよく物語っています。

八年間の間に25,887台が生産されるほどのヒット作となりました。では、どうして190SLが現代においても多くのカーエンスージアスト達から羨望の目を向けられる存在になったのでしょうか。それはカール・ウィルフェルトらによる300SLの流麗なコンセプトデザインが、この190SLにもしっかりと息づいているからにほかなりません。

誰もが憧れるエクステリアデザインのなかでも特徴的なのは、タイヤハウス上の”まゆげ”のようなデザインのスプラッシュシールドでしょう。ボディ同色のホイールハブキャップも個性的です。

190SLのシャーシはW180(通称ポントンセダン)のものを254mm短くして利用しましたが、W180ベースではスポーツカーとして発表することが難しいため、エンジンだけは新たに1,897ccの4シリンダーエンジン(M121)を開発していました。

300SLのM186型6気筒エンジンをベースとして、アルミニウムヘッド、アイアンブロック、チェーンドライブオーバーヘッドカム、ソレックス製キャブレーターを採用し、W180の倍となる120馬力を達成していました。また、サスペンションは300SLロードスターと同じものを採用しており、リアのシングルピボットサスペンションは前モデルまでの路面ショックにより突然起こるオーバーステアを軽減することに成功していました。

190SLには"Rennsportパッケージ"と呼ばれるオプションが存在しており、その内容はトップやバンパーを取り外して、サイドウィンドウをなくし、フロントガラスはパースペックス製へと変更、というもので、ベースモデルより100kgも軽く仕立てられていました。わずか17台のみが生産されましたが、実はその戦歴はレースとは無縁と考えられた190SLのイメージを覆すもので、1956年のマカオグランプリではフェラーリモンディアルに2.5周差をつけて優勝し、同年カサブランカグランプリでは、2000cc以下GTクラスで優勝を飾っています。

モデルライフのあいだに、リアウィンドウが大きくなる変更はありましたが、そのほかのデザインに関してはほぼ変更はなく、56年の半ばからATE製の油圧ブレーキが追加になった程度です。しかしながら、エンジニアたちはM121エンジンの性能には決して満足しておらず、220セダンのM180型6気筒エンジンを積む計画もありました。

ところが、M121を改良することも、M180を量産することもコスト的には合わなかったため、”220SL”が発表されることはなく、幻の計画に終わったのです。そして、ベースとなるポントンセダンが生産を終える頃になり、W111/W112セダンをベースとした230SL(W113、パゴダSL)が1963年に発表されたため、300SLと190SLの役割はそこで終了したのでした。

1957 Mercedes-Benz 190SL
Chassis no. 1210427501560
Engine no. 7501590

- Masterpiece of classic Mercedes
- Full restoration
- Ready to race in Classic Car Rally

“Perfect car for collection and rally”

Solid black exterior and the ivory white interior are extremely chic coordination. Interior and exterior were fully restored, so it is almost like a new car.

The 2L engine is easily handled and reliable so you can enjoy racing in popular classic car rally events. Of course, the condition will attract many people. It is also good as a collection.

As classic car market is now rising up, the price of 190SL is going up too. Compared with 3 years ago, the price approximately has tripled. It is rare to have an opportunity to get well-conditioned 190SL. We are looking forward to your inquiry.

“The history of Mercedes-Benz 190SL”

190SL was announced next to 300SL Gullwing on 6 September 1956 in New York Motor Show. 190 was named after 1897cc engine displacement and SL stands for "Sports Lightweight".

As the exhibition in the show expressed, the birth of famous car 300SL triggered the birth of 190SL.
In the background of the 300SL birth, there were motor fans at that time who longed for a race and especially, the hope to have a road car that had potential to win Le Mans. What made those wish true was the continuous growth of big American market after World War Ⅱ and Max Hoffmann, a legend car importer.

Hoffmann had his showroom at Park Avenue in New York and franchised them over the states. He had great performances of selling many European cars in the North American market.
He has not only succeed in the way of putting premiere on Mercedes-Benz as luxury cars but also climbed up to the position that he can develop the concept for upcoming cars of the brands he ever dealt with.

Many famous cars led by Hoffman were born. Among them, Porsche Speedster, Alfa Romeo Giulietta Spider, BMW507 were famous but the most symbolic achievements he did was the birth of 300SL, one of the best cars in the 20th century.

Hoffman suggested Daimler AG that at least 1000 examples of 300SLR road legal version would be sold in the American market. The development of smaller and more reasonable roadster with its characteristic exterior design kept was suggested as well. That was later developed as 190SL.

Compared with 300SL, 190SL was not developed for the race, but as a more reasonable tourer that drivers can enjoy a comfortable ride with. The price in the American market was 3,998 dollars that were the over half of 300SL, 7,460 dollars.

It became such a big hit that 25,887 cars were produced for 8 years. Why does 190SL attract many enthusiasts even now? Because flowing and beautiful 300SL design by Karl Wilfert definitely carried over to 190SL.

Splash shield that looks like “eyebrow” on the tire house is the most characteristic of attractive exterior designs. The hubcap on the wheel with the same color as the body is unique.

The chassis of 190SL was taken from W180 (nickname Ponton Sedan) and shortened to 254mm. But 1,897cc 4-cylinder engine (M121) was developed newly because it was difficult to announce W180 as a sports car.

The engine was developed from 6-cylinder M186 of 300SL and was equipped aluminum head, iron block, chain-driven overhead camshaft and Solex carburetor. It got 120hp and that was doubled from W180. The suspension was same as 300SL Roadster. Rear single pivot suspension successfully reduced oversteer that occurs suddenly by road shock the previous models frequently had.

“Rennsport Package” was available as an option. Roof and bumpers were removed. Side windows were displaced and Perspex windscreen was fitted. It was 100kg lighter than the base model.

Only 17 “Rennsport Package” cars were produced. That reversed the image of 190SL; the car is not appropriate for the race. It won Ferrari Mondial with 2.5 laps difference in 1956 Macau Grand Prix and won Casablanca Grand Prix in GT class under- 2000cc.

Among the model life of 190SL, the design was not changed except for the larger rear window. And ATE hydraulic brake was added. However, engineers were not satisfied with the M121 engine so they planned to mount M180 6-cylinder engine of 220 Sedan.

But, to modify M121 and produce M180 in line were not realistic. So, 220SL was not announced and that plan was abolished.

When Ponton Sedan came to the end of production, 230SL (W113, Pagota SL) based on W111/W112 Sedan was released in 1963. So 300SL and 190SL were off the line too.