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Porsche959 Racing

1962 Porsche 356S Karmann Hardtop1962年式 ポルシェ 356S カルマンハードトップ

SOLD OUT UPDATE: THURSDAY,APRIL,30,2015 終了

1962年式 ポルシェ 356S カルマン・ハードトップ
車台番号:202224

・希少なT-6型カルマンハードトップ
・輸入元ミツワ自動車
・日本国内ワンオーナー

“日本国内ワンオーナー、奇跡の個体”

当車両はポルシェ356のコーチワークを担当していたカルマン社がカブリオレをベースにハードトップクーペとした希少なモデルです。最大の特徴はルーフ部の形状で、カブリオレ用に用意されていたハードトップを脱着式ではなく固定式としたことで、特異なフォルムのクーペに仕上がっています。

カルマンハードトップが製造されたのは、1961年~1962年のわずか2年間のみ。61年式はT-5ボディがベースとなっており、生産台数は1048台を数えましたが、1962年式では356の最終型であるT-6ボディが採用され、その生産台数もわずかに99台と、大幅に減少しました。市場に流通する機会は世界的にみても少なく、大変希少な車両です。

総排気量1582CCの水平対向4気筒エンジンはゼニス製のキャブレター(32DIX)が装着され、圧縮比を8.5(通常のモデルは7.5)に高めることでベースグレードよりも15馬力アップした75馬力の最高出力を実現しました。

当個体は、ミツワ自動車が輸入販売致しました希少な一台です。約17年間に渡ってワンオーナーで、大切に乗られてきた車両です。外見はその当時の雰囲気を保ちつつ、機関部も良好で、すぐにでも乗り出しして頂けるコンディションを保っています。

“ポルシェ356の歴史"

ポルシェの名が冠された初の量産モデル、それが356シリーズです。ポルシェは、この356シリーズの成功によって、一流のスポーツカーメーカーとしての礎を築いたのです。

大戦中にヒトラーの命により乗用車から軍用車までを手掛けていたポルシェ社は、第二次世界大戦後、フェルディナント・ポルシェがナチス・ドイツに協力したとみなされフランスに幽閉されてしまったうえ、シュツットガルトのポルシェ社の敷地も接収されるなど厳しい状況に置かれていました。この頃、すでにポルシェ社に在籍していたフェルディナントの長男フェリーらは、戦争末期に戦火を逃れて疎開していた南オーストリアのケルンテン州グミュントにおいて、軍用VWの修理などを細々と行いつつ再興の機を伺っていたところ、イタリア・チシタリア社の依頼によって、タイプ360グランプリ・カーを設計することになったのです。

ミッドシップ四輪駆動という画期的なレイアウトを持ったこのGPマシーンは、チシタリアの財政難のため檜舞台にあがることはなかったのですが、フェリーらはその設計料を保釈金に充て、フェルディナントの釈放に成功します。すぐにフェリーらはフランスに赴き博士と再会しましたが、その際、タイプ360の設計図を目の前に広げられた博士は、それを長い間見つめた後、"私がデザインしてもこのように設計しただろうよ”、と満足そうに語ったのでした。

フェルディナント・ポルシェの幽閉が解かれる少し前、タイプ360グランプリカーの開発進行状況を確かめるために、イタリアのチシタリア社を訪問したフェリー・ポルシェとカール・ラーベは、同社のレーシングカーや小排気量のスポーツクーペ、オープンモデルが量産車であるフィアットのコンポーネンツを活用して製造されていることに強く興味をもちました。

帰国した彼らは、チシタリア社と同様の手法で、つまり既存モデル、具体的にはVW車をベースに2シーター・ライトウェイト・スポーツカーを開発することを決断します。1947年の6月11日、正式に"タイプ356"の開発プロジェクトがスタート。7月には第1号車である356.001の基本レイアウトが決定し、さらに翌年の2月にはシャシーも完成しました。

この1号車は、後の356シリーズとは違って唯一、ミッドシップレイアウトを採用していました。フェリー・ポルシェ自身によって走行テストが始められ、スイス人に売り渡されます。スイス国内のヒルクライムレースなどに出場し好成績を収めましたが、数人の手を経た後、ポルシェの名を冠した1号車ということもあって1958年に買い戻され、現在は博物館に収められています。

1949年3月のジュネーヴ・ショーでは自前のブースを設けるなど、本格的に356の販売が開始されましたが、ポルシェ社が本来の設計事務所としての仕事を数多く抱えていたことや、製作がハンドメイドのため、1948年に4台、1949年に25台、そして1950年には18台が、それぞれ生産されただけに留まりました。

1949年、ポルシェ社は新たな転機を迎えます。接収されていた本社の返還交渉を進めつつも、敷地の向かいにあるコーチビルダー・ロイター社で間借りすることになり、ドイツに戻ることになったのです。

ポルシェ社は向かいのロイター社にボディの生産を依頼、アッセンブリーをポルシェ社で行うという方法を採り、生産性の低さを解消しました。こうしてポルシェはロイター社に500台分のボディを発注。1950年4月にはドイツ製356の第1号車が送り出されました。この年410台が生産され、当初の予想を遥かに超えた成功を収めたのです。

再興著しいなか、フェルディナント・ポルシェは75歳の誕生日を迎えます。それを祝して356クーペが贈られたものの、長い幽閉生活によって身体を蝕まれていたためか、翌1951年1月30日にその生涯を閉じました。

フェルディナント亡き後、フェリーは356に数々の改良を施し、進化を続けます。アメリカのディーラーからの要請により356 America Roadsterも作られました。コーチビルダーはグレイサーで、わずか16台のみがつくられたにすぎないものの、1954年に登場しアメリカで高い支持を得た356スピードスターの先駆モデルと言えます。

また1952年、ミツワ自動車の手によって、日本へも初めて356が輸入されています。

1954年には356スピードスターがデビュー。簡単な幌とサイドカーテンを持つなど、アメリカ・ロードスターのコンセプトを受け継ぐ安価でスパルタンなモデルでした。

第2世代として位置づけられる356Aの生産は1955年10月に始まります。356Aは1955年559台、1956年4201台、1957年5241台、1958年5994台、1959年4631台とプリA時代に比べ飛躍的に生産台数が増加しており、ポルシェの名を世界に広めたのです。

5年間に渡ってつくられた356Aの後を受け、1959年のフランクフルト・モーターショーに登場した356Bは、ひと目でそれと分かる新しいボディスタイルを纏っており、注目を集めました。

T-5とよばれるスタイルが、それまでのモデルと違う印象を与えるのは、フロント・フェンダー先端部にあった独特の膨らみが直線的なラインになったこと、と、パンバーが10cm持ち上げられたことに拠ります。

356Bにはロイター製のクーペ、カブリオレが用意されましたが、コンヴァーティブルDはロードスターと名称を変えて生産されています。

1961年になると、カブリオレにハードトップを固定した"カルマンハードトップ・クーペ"をコーチビルダーのカルマン社が手掛けるようになりました。さらにこの年から暫く途絶えていた日本への輸入も再開されています。

1962年、T-6ボディを採用した356Bが登場し、よりスクエアな形状のボンネットリッド、フロントおよびリアのウインドシールド拡大、フロントウインドウ直前のエアインテーク追加、エンジンリッドルーバーの2分割デザイン、などのほか、給油口がトランク内から右フェンダーに移動しています。

356Bの生産は1963年6月まで行われており、1959年2349台、1960年7559台、1961年7996台、1962年7930台、1963年5358台、生産されました。

ロイター社の一部を間借りして戦後ドイツでの再出発をはたしたポルシェ社。356C登場後の1964年1月、逆にロイター社を買収したことは、356の成功と同社の急成長をよく物語っています。

1962 Porsche 356S Karman Hardtop
Chassis no. 202224

- Rare T-6 Karman Hardtop
- The officially imported dealer car (for Japanese market)
- One owner for over half a century

“One-owner for over half a century and miracle car”

Our car is the rare hard top Coupe model. It was designed base on Cabriolet by Karmann that was in charge of coachwork of Porsche 356. The distinctive characteristic point is not removable but fixed hard top for Cabriolet and peculiar coupe styling.

Karman hard top was produced for only 2 years, between 1961 and 1962. 61’s type was based on T-5 body and the produced number was increased to 1048. However, 1962 type was based on the final type T-6 body. The produced number was decreased largely, only 99 cars produced. So this car is very rare and it does not have a few chances for distributing in the market in the world.

Total displacement is 1582cc and flat 4-engine is fitted with a carburetor (32DIX) by Zenith. Compression Ratio 8.5 (usual model is 7.5) achieved the maximum output 75ps that are 15ps higher than the base grade.

This car has been one owner for 53 years and driven carefully. Appearance has kept the atmosphere of that time and system is running well. It is now under stunning good condition so you can drive it right now for the famous classic rallies and the gathering events.

“The history of Porsche 356”

The first production model named Porsche was 356 series. Thanks to successful 356 series, Porsche build the foundation as a first-class sports maker.

Porsche that modified the cars for military use on command by Hitler in the war was in the severe situation because Ferdinand Porsche was regarded as a cooperator of Nazi Germany and was confined to France. And also the factory of Porsche in Stuttgart was seized.

The oldest son Ferry who already worked at Porsche poorly fixed VW for military and waited for reconstruction in Kärnten, south Austria where he was evaluated from the fires of the war in the end of war. He was offered to design the Type360 Grand Prix car by Cisitalia (Italy).

The GP machine that was mid-ship 4WD could not help the financial problem of Cisitalia. However, Ferry appropriated the design fee then Ferdinand was released on bail successfully. Soon Ferry went to France and met him. When he saw the design of Type 360, he gave it long look then said contentedly “I would design like that if I designed it”.

Shortly before releasing Ferdinand Porsche’s confinement, to confirm the progress of development of Type 360 Grand Prix, Ferry Porsche and Karl Raabe visited Cisitalia in Italy. There, they were strongly interested in racing car and sports coupe that was a small amount of exhaust, open model produced by using production car, FIAT components.

After they came back to their country, they decided to develop 2-seater, lightweight sports car that was based on existing model VW car in the same way as Cisitalia. The development project of “Type 356” was officially started on 11 July 1947. The basic layout of the first car 356.001 was decided. In February in the next year, chassis was completed.

Only this first car adopted mid-ship layout that was different from latter 356 series. The driving test was started by Ferry Porsche himself and sold it to Swiss. It raced in such as hill climb race in Switzerland and achieved good results. However, after some ownership, it was repurchased by Porsche factory due to the first car that was named Porsche in 1958. It is exhibited in the museum now.

The booth for 356 was provided in Geneva Motor Show in March 1949. The sale of full-scale 356 was started but the produced number was 4 in 1984, 25 in 1949, and 18 in 1950. They produced only a few because Porsche as the design office had many jobs and handmade them.
In 1949, Porsche became a new turning point. They came back to Germany because they rent a room from Coachbuilder Reuters that was in front of the Porsche’s premise, making progress in negotiation for retroceding the confiscated head office.

Porsche request Reuters that was in front of them to produce the body. Porsche adopted the way of conducting assembly in Porsche then they solved the low productivity. Porsche ordered 500 bodies from Reuters. The first 356 made by Germany was delivered in April 1950. 410 was produced that year, which was successful beyond expectation at that time

Among remarkable reconstruction, Ferdinand Porsche’s 75th birthday came. Although 356 Coupe was presented in celebration of his birthday, his physical condition was getting bad because of the long confined life. Finally, he passed away on 30 January 1951.

After Ferdinand passed away, Ferry modified 356 many times and it continued to be evolved. 356 America Roadster was produced by the request from a dealer in the U.S.A.
Coachbuilder was Glaser. Although the produced number was only 16, it is said to be the pioneering model of 356 Speedster that was unveiled in 1954 and very popular in the U.S.A.

And also the first 356 was imported in Japan by Mizwa Motors in 1952.

356 Speedster was debuted in 1954. It was the reasonable and spartan model that was equipped with simple hood and side curtain, which inherited the concept of America Roadster.

356A positioned as the second generation was started to produce in October 1955. The produced number of 356A was 559 in 1955, 4201 in 1956, 5241 in 1957, 5994 in 1958 and 4631 in 1959. Compared with Pre A period, the produced number was increased remarkably and the name “Porsche” was spread to the world.

356B that followed 356A were produced for 5 years and released in Frankfurt Motor Show in 1959 was spotted by the public because it had new body style.

Style called T-5 gave different impression compared with ever models. The distinctive bulge at the distal portion of front fender was changed into a straight line. The bumper was extended to 10cm.

356B Coupe and Cabriolet were made by Reuters, and the Convertible model was renamed Roadster and produced by them.

“Karman Hardtop Coupe” that had fixed hard top on Cabriolet was produced by Coachbuilder Karmann in 1961. Import to Japan had been stopped before this year but it was started again.

In 1962, 356B adopted T-6 body was released. Bonnet lid was square and front and rear windshield was enlarged. Air intake system that was close to the front window was added. The design of engine lid louver was divided into 2 evenly. Fuel filling opening was shifted to right fender from trunk.

The production of 356B was started by June 1963. 2349 in 1959, 7559 in 1960, 7996 in 1961, 7930 in 1962 and 5358 in 1963 were produced.

Porsche rends a part of Reuters and made a fresh start in Germany after the war. After 356C was released, in January 1964, to acquire Routers in reverse meant the success in 356 and rapid growth of them.