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1981 BMW M11981年式 BMW M1

SOLD OUT UPDATE: THURSDAY,APRIL,30,2015 終了

1981年式 BMW M1
車台番号:WBS59910004301409

・オリジナルパーツ多数装備
・2オーナー車
・生産台数465台の中の1台
・日本で最初にナンバーが付いた個体

“日本の地を踏んだ最初のM1”

当社のBMW M1は、1981年8月に、M1として日本で初めてナンバーがついた個体になります。ファーストデリバリーはイタリアでした。
国内2オーナーの車両であり、オリジナルカラーは赤色でしたが、シルバーへ塗り替えられた後、現在はさらに白へと塗装されています。そのため、外観はまるで新車のような輝きを放っています。

ペイント以外はほぼフルオリジナルを保っており、シート、ステアリング、アルミホイールなどは当時のオリジナルコンディションをよく保っています。前オーナー様が社外品シートを使用していたため、オリジナルシートはヨレなども少なく、いい状態をキープしています。

前オーナー様が2000年に手に入れてからというものの、とても大切にこのBMW M1をメンテナンスされてきました。現車を見ていただければ分かる通り、走行距離に対して内外装とも綺麗な状態が保たれています。近年にも多額のお金をかけた整備が行われました。 是非、現車をご確認にお越しください。

“グループ4レースでの活躍を目指して”

BMW M1は、当時グループ4・グループ5で向かうところ敵無しだったポルシェ934やポルシェ935に対抗すべく開発されたミッドシップスポーツです。

ボディーデザイナーにジョルジェット・ジウジアーロ率いるイタルデザイン、シャシー開発にジャンパオロ・ダラーラという強力な体制を整え、1979年にデリバリーが開始されました。

しかし、その期待とポテンシャルの高さとは裏腹に、生産性の悪さやグループ4の規定改正といった不運が重なり、短命に終わってしまった非常に珍しいスーパーカーです。

“時代が作った数奇な運命"

BMWモータースポーツ社にはミッドシップスポーツカー開発の経験がなかったため、スーパーカーの生産には定評があったランボルギーニ社に設計と生産をアウトソースする形を当初は採っていました。

また、オイルショックにより世界経済が混乱にあえぐ中、BMWモータースポーツ社では当初、4.5ℓV型12気筒エンジンを積む計画もありました。しかし、時は不況のさなか、燃費が悪く重いエンジンは時代遅れという世論を考慮したかのように、BMWはV12エンジンの開発を断念し、すでに実績のあるM88型の3453cc直列6気筒DOHCエンジン搭載に企画変更されました。

M88エンジンは全長が長く、それに伴ってホイールベース延長を余儀なくされ、デザイン修正する必要に迫られました。その反面、ドライサンプ仕様にするなど、低い重心を手に入れています。

開発は順調に進み、試作車も走り出しました。しかし、ランボルギーニもまた、続く不況とオイルショックの影響や、ウラッコの失敗により経営危機に陥っていたため、資金難に陥ってしまいます。BMWは予定どおりの発表を目指して、ランボルギーニ側に会社買収の提案などを行ないますが、労働組合の反対などにあって、事実上、コラボレーション事業の継続が困難になりました。ランボルギーニ社はこの年、破綻することになります。

BMWは1978年、ついにランボルギーニとの提携を解消し、プロジェクトをミュンヘンに引き上げました。そして、ドイツのバウア社に、その生産を委託することにしたのです。

1978年のパリサロンにて、およそ一年遅れでBMW M1は、ようやく日の目を浴びることとなりました。

苦心の末に正式発表へと漕ぎ着けたM1でしたが、生産効率のあまりの悪さと、それに伴うコストの増加により、販売価格も跳ね上がり、思うように生産が進みませんでした。月3台前後の生産がやっとという状態で、グループ4の参戦条件である「連続する12ヶ月の間に400台の生産」をクリアすることなど到底、不可能だったのです。当然、目標としたグループ4参戦も叶わず、特例により参戦可能となったのは1981年のことでした。

念願の参戦が認められたにも関わらず、グループ4は1982年に廃止され、新たにグループCという新カテゴリーが実施されることになっていたためM1の生産は短命に終わったのでした。BMWはそれにもめげずに起死回生案としてマックス・モズレーと組み、“プロカー”シリーズを企画します。F1の前座でM1とF1レーサーによるワンメイクレースを開催したのです。これを足がかりにして、ニキ・ラウダとロン・デニス、そしてマールボロのMP4プロジェクトが本格稼働したというのは、有名な話です。

生産台数は僅か465台といわれ、幻のスーパーカーとされています。277馬力を出力するロード仕様、470馬力のグループ4仕様、ターボを装着した850馬力のグループ5仕様、などが存在しています。

BMWの高性能車、Mシリーズの原点でもある「M1」。近い将来、BMWが復活を狙っているとも噂されています。今後、ますます注目の希少車といえるでしょう。

1981 BMW M1
Chassis No. WBS59910004301409

- Number of the original parts
- only 2 previous owners in Japan
- 1 of 465 unites being produced
- First individual to be registered in Japan


“The First M1 in Japan”

This vehicle was first shipped to an initial owner in Italy, then to the first owner of Japan in August of 1981. It was the first M1 to be register in Japan. The second owner kept the car for almost 20 years.

The original body color was red, but repainted in silver. Later it was painted in white so it is as shiny as a brand new car.
Everything else (e.g. seats, steering wheel, wheels) is in the original condition.

You will be able to see how excellent condition this vehicle is in, both exterior and interior, considering its mileage. The previous owner took a great care of the vehicle spending tons of money ever since he became an owner in 2000.

"For Group 4 Race"


BMW M1 was the mid-ship sports car developed to fight against invincible Porsche 934 and Porsche 935 in Group 4 and 5. In 1979, an Italian designer Giorgetto Giugiaro was hired to design the body and Gian Paolo Dallara for designing the chassis; but despite of high potential, M1 was demised in such short time because of poor productivity and the revision of Group 4 regulations.

"Unfortunate Fate"

Initially, BMW Motor Sports was lacking an experience of developing a mid-ship sports car, so designing and manufacturing were outsourced to Lamborghini who already had a reputation for producing a supercar.

When people were in economical suffering due to oil crisis, BMW planned to adopt 4.5-liter V12 engine. That was criticized as an unsuitable idea by society because of uneconomical heavy engine was not ideal at the time of recession. BMW decided to not proceed with the idea and planned to use M88 model 3453cc V6 DOHC engine instead. They had to redesign the wheelbase to accommodate long M88 engine, but the center of gravity was lowered using a dry-sump system.

The development was going smooth and a prototype started run, but Lamborghini was suffering financially due to recession and unsuccessful sales of Urraco; they could no longer continue to work on collaboration project with BMW and ended up being bankrupt after labor union turning down BMW’s offer to buyout.

In 1978, BMW dissolved the partnership with Lamborghini and the project was relocated to Munich to have Karosserie Baur takeover the manufacturing. In the same year, M1 was finally presented to the world at Paris Motor Show.

Even though M1 made it through official presentation, BMW face difficulties in production because of poor productivity and increasing costs which raised the selling price as well. Barely 3 units were produced in a month and that was way far behind the goal to meet requirement of Group 4: 400 units in 12 consecutive months. However, M1 made entry to Group 4 Race with a special exception in 1981. Unfortunately, Group 4 was replaced by a new category Group C and that ended the life of M1; BMW did not give up and started a new project of Procar Series with Max Mosley for sake of regaining their reputation. That was the beginning of MP4 project with Niki Lauda, Ron Dannis, and Marlboro.

Total volume of production was 465 units. It is the rare supercar with few versions: 277hp street version, 470hp Group 4 version, 850hp Group 5 version. M1 is the origin of high performance M series and there is a rumor that BMW might be remaking M1 in near future; that will make this model even more rare vehicle.