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Porsche959 Racing

1968 TOYOTA 2000GT1968年式 トヨタ 2000GT

SOLD OUT UPDATE: TUESDAY,JULY,12,2016 終了

"ビンゴスポーツ・コレクションカー"

車台番号:MF1010171

・フルレストア済み
・HCCR 2016出場の絶好のコンディションの一台
・国産クラシックカーの最高峰


“フルレストアされた日本車史上最高のクラシックカー”

ここで紹介する1968年式トヨタ2000GT はBingo Racingによって半年以上にも及ぶフルレストレーションが終わったばかりの、最高のコンディションを保つ1台です。 走行距離は62,000 kmで、車検は2018年6月まで約2年を残しています。

当車両はガレージ内に長年にわたり保管されていたのをBingo Sportsが前オーナー様より引き取ったものです。 生産から50年近くにもなる2000GTですが、ガレージに置かれていたおかげで、紫外線の影響や塩害などの深刻なダメージを受けずに済んだのです。

出来る限りオリジナルの部分を残しながら、手を入れるべきところにはとことん手を入れるという方針のもと、2015年末からBingo Racingによるフルレストアが始まりました。 内外装、下回り、エンジン、足回りの細かな部分に至るまでそのオリジナルにこだわる姿勢は貫かれ、見た目のみならず、走行性能や機能面まで厳しい基準に沿った作業が行われました。

これはあくまでも一例ですが、今回のレストア作業に完璧を期すため、専用の台車を製作してしまった事さえありました。 また、純正品の入手が不可能なパーツはワンオフ製作もするなど、譲れない部分に関しては一歩も引かないこだわりようです。

外装には沢山の作業が行われた一方で、内装はなるべくオリジナルの状態を保つため、コンディションの良い部分には手を加えていません。 あくまでもオリジナルに重きを置きつつ、必要箇所には妥協のない仕事を施しているのです。 エンジンや足回りも同一の基準を用いてレストアを進め、仕上がった車両を見ていただければオリジナルへの強い思いをきっと理解頂けるものと確信しています。

紙面に収まらないほど多岐にわたるレストレーションが終了したのは2016年6月末。 走行テストをかねて出場した北海道クラシックカーラリー(HCCR)では2日間で700kmに及ぶ距離をノートラブルで走破しました。 クラシックラリーは決してスピードを競うイベントではありませんが、ゴール地点に一番で飛び込んできた辺りにもコンディションの良さが伺えます。 ステアリングを握ったGTドライバーの飯田章選手もインタビューのなかでスムーズなドライビングフィール、加速感、人車一体感に深く感心し、今までにドライブした何台かの2000GTの中でベストと答えています。

僅か337台といわれる生産台数と、既に販売から50年が経とうとしている事実を併せて考えると、当個体のように長距離を何の心配もなく走れる2000GTは恐ろしく希少という他ありません。 クラシックカーとの出会いは一期一会と言われますが、Bingo Racingがオリジナルにこだわって仕上げた、このような個体と巡り会うチャンスはまさに千載一遇と呼ぶべきものに違いないでしょう。


“トヨタ2000GTの歴史”

1960年代、日産自動車や本田技研が相次いでスポーツカーを世に送り出し国内外で人気を集める中、トヨタが満を持して発表したフラッグシップと呼べるスポーツカーが2000GTでした。

ジャガーEタイプを彷彿とさせるロングノーズ・ショートデッキのプロポーションは当時世界で最も美しいカーデザインの一つと数えられました。

フロントにはヤマハとの共同開発による2リッター直列6気筒DOHCエンジンを搭載し、のちのスピードトライアルにおいて13もの国際記録を樹立する程の性能を誇りました。 5速マニュアルトランスミッションを介してのメーカー公表性能は0 – 400m 加速が15.9秒、最高速度は220km/hと発表されました。 トランスミッションはのちに3速ATも追加されることとなります。

トヨタ車としては初となるダブルウィッシュボーン式のサスペンションを備え、日本車初となる4輪ディスクブレーキも装備するなど、エンジン以外にも当時最高峰のメカニズムを採用していました。

その美しいスタイルと高性能は瞬く間に世界から注目を集め、1967年に公開された映画007シリーズ『007は2度死ぬ』にもボンドカーとして登場します。

そのあまりにも贅沢なメカニズムや非常に手間のかかる生産方法により赤字生産が続き、商業上は決して成功とは言えず、僅か337台がラインオフしただけで1970年8月に2000GTは生産を終了しました。

1968 TOYOTA 2000 GT

Chassis number:MF1010171

・Delicately restored
・Superbly-conditioned example appearing at HCCR 2016
・Regarded the most significant of all Japanese classic cars


“A fully-restored example of the greatest Japanese classic automobile in history”

The 1968 TOYOTA 2000 GT introduced here has just gone through a half-year-long, meticulous restoration by Bingo Racing which took the car back into wonderful condition. Its odometer reads 62,000 km and the car still has almost two years left before it undergoes another Japanese car inspection.

Bingosports obtained this individual after it had been left in the previous owner's garage for quite some years. Though it has been almost 50 years since its birth, the car was able to avoid the devastating damage from the UV rays, salt and the like, thanks in most part to the shelter it was provided with.

Bingo Racing started performing a full restoration on this 2000GT at the end of 2015 under the policy where the originality was given the foremost emphasis while carrying out an extensive work if necessary. The interior, exterior, underbody, engine, and suspension were all carefully inspected before deciding if and how each part needs to be redone in order to keep the whole car as original as possible. Every task conducted on its cosmetics, mechanical, and performance had to be done in accordance to the same strict criteria.

To carry out a perfect restoration on its body and frame, Bingo Racing even built a specially-designed robust wagon. When it was impossible to obtain a necessary genuine part, the mechanics went so far as to have one specially made. In other words, they did whatever it took to get the job done.

While a lot has been done on its exterior, well-conditioned interior parts were left untouched in order to retain highly-original condition. For Bingo Racing's restoration, originality comes before everything else. The same can be said about its engine/suspension restoration and we believe you will understand why we insisted strongly on originality once you see the finished product.

It was the end of June 2016 when the whole restoration was finished after Bingo Racing performed hundreds of different tasks on this 2000GT. The car was entered in Hokkaido Classic Car Rally 2016 to evaluate the quality of the job and completed the whole distance of about 700 km trouble-free in two days. Even though a classic rally is not about comparing speed, the fact that this individual crossed the finish line before anybody else probably tells what kind of condition it is in. Akira Iida, a star Super GT driver, called it the best example of a few 2000GTs he had ever driven as he was deeply impressed by its smooth driving quality, powerful thrust from its 2-liter DOHC inline-6 unit, and excellent responsiveness to his input.

It must be extremely rare to come across the 2000GT that can be driven trouble-free for a distance of hundreds of kilometers like this very example, considering the fact that Toyota built only 337 examples almost 50 years ago. This indeed is a once-in-a-lifetime opportunity if you are an astute enthusiast looking for a Japanese classic automobile that was finished as original as it can be.


“The history of the Toyota 2000GT”

After Nissan and Honda introduced their sports cars and enjoyed their popularity during the 60's, Toyota finally announced its much-anticipated debut of the 2000GT to be its flagship sports car.

Its long-nose and short-cabin style reminded people of the Jaguar E-type and was considered by many as one of the most beautiful car designs of the world at the time.

The 2000GT was equipped with a 2-liter DOHC inline 6 co-developed by Yamaha which was powerful enough to help set 13 international records during the 72-hour speed and endurance trial. Coupled with a 5-speed manual transmission, it sprints to 400 m from a standstill in 15.9 seconds and all the way up to the top speed of 220 km/h. By the way, the 2000GT was later given a 3-speed automatic gearbox for those who prefer easy-driving.

Besides the best available engine, the 2000GT had the most advanced mechanisms all over its body as it was the first Toyota to be equipped with a double-wishbone suspension system and also the first Japanese automobile to carry four-wheel disc brakes.

It instantly drew so much attention worldwide with its beautiful style and world-class performance which encouraged Hollywood to feature the 2000GT in a James Bond movie “You Only Live Twice.”

It was not commercially successful as its complicated and pricey production process associated with highly-advanced mechanisms piled up the deficits. Toyota ceased production of the 2000GT when the 337th individual rolled out of the factory in August 1970.